poniedziałek, 29 kwietnia, 2024
Strona główna Blog Strona 71

Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży – Człuchów 2021 – LIVE

0

Zapraszamy na transmisję z Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w koszykówce dziewcząt w Człuchowie.

W turnieju wystąpią:

Pomorski Okręgowy Związek Koszykówki

ŁZKosz – Łódzki Związek Koszykówki

WOZKosz WM – Warszawski Okręgowy Związek Koszykówki Województwa Maz

Wielkopolski Basket

Krakowski Okręgowy Związek Koszykówki

Śląski Związek Koszykówki

Zdolny Basket

Kujawsko-Pomorski Związek Koszykówki

Ćwiczenia rozwojowe (wideo)

Kilka ćwiczeń rozwojowych wpływających na rózwój twojego dziecka.

Zobacz wideo

Technika podań i chwytów (wideo)

0

Jak właściwie złapać piłkę? Jak właściwie ją podać? Poznajcie technikę podań i chwytów.

Wieliczka 2020 – wspomnienia (Wideo)

Wspomnienia z turnieju Wieliczka Cup 2020.

Materiał przygotował – Zbigniew Bytomski.

Motywacja w sporcie

Motywacja w sporcie to temat często i chętnie podejmowany. To zagadnienie najczęściej poruszane w kontekście obszaru działania psychologii sportu. Jednak równie często wiedza z tego zakresu jest niepełna, a czasem nawet błędna. Co trzeba wiedzieć o motywacji w sporcie?

Motywacja w sporcie – dlaczego jest taka ważna?

Motywacja jest podstawą sportowych osiągnięć. Definiuje się ją jako gotowość do wydatkowania energii i chęci do ciężkiej pracy mimo zmęczenia, bólu czy nudy. Motywacja wpływa na wszystkie pozostałe czynniki warunkujące sukces sportowy np. na dietę czy stopień zaangażowania w trening.

Mówiąc prościej, motywacja to taka siła napędowa popychająca do działania. To dzięki niej dbasz o przygotowanie zdrowych posiłków i idziesz na trening, mimo że najchętniej zostałbyś w domu i poleżał pod kocem w towarzystwie Netflixa. Motywacja dotyczy wszystkich aspektów życia, ale sportu szczególnie. Sportowy tryb życia wymusza wiele wyrzeczeń, które nie mogłyby się udać bez silnej motywacji. Bez motywacji nie byłbyś w stanie podjąć żadnego działania, bo nie widziałbyś w tym żadnego sensu.

Motywacja w sporcie – zewnętrzna czy wewnętrzna?

Motywację dzielimy na zewnętrzną i wewnętrzną. Zewnętrzna pojawia się wtedy, gdy podejmujemy działanie ze względu na nagrody (a zatem zewnętrzne czynniki), jakie możemy zdobyć, np. pieniądze, stypendia czy medale. Z kolei motywacja wewnętrzna to zapał do wykonywania działania dla samej aktywności. W tym wypadku działanie jest przyjemnością samą w sobie. Osoby wewnętrznie zmotywowanej nie trzeba zachęcać dodatkowymi nagrodami. Przypomnij sobie, jak będąc dzieckiem grałeś z kolegami w piłkę. Liczyła się tylko gra i radość, jaką dawała. To przykład modelowej motywacji wewnętrznej.

Taki charakter motywacji dominuje u dzieci rozpoczynających przygodę ze sportem. Radość, zabawa, satysfakcja z nabywania kolejnych umiejętności, możliwość przebywania z kolegami to najważniejsze korzyści płynące z uczestnictwa w sporcie. Motywacja wewnętrzna przeważa także wśród sportowych mistrzów. I choć im bardziej profesjonalny poziom rywalizacji, tym trudniej o jasne rozróżnienie rodzaju motywacji. Już na poziomie rozgrywek młodzieżowych pojawiają się nagrody zewnętrzne, zainteresowanie mediów czy stypendia sportowe. Dlatego psychologia sportu tak duży nacisk kładzie na rozwój i podtrzymywanie motywacji wewnętrznej.

Dążenie do sukcesu vs lęk przed porażką

Motywacja w sporcie jest wypadkową dwóch czynników: dążenia do sukcesu i lęku przed porażką. Dążenie do sukcesu to chęć zmierzenia się z przeciwnościami i zaprezentowania swoich możliwości. Sportowiec, u którego pojawia się silne dążenie do sukcesu będzie aktywnie szukał możliwości do rywalizacji i chętnie w niej uczestniczył.  Z kolei lęk przed porażką dominuje, gdy zawodnik unika rywalizacji z obawy o możliwość odniesienia porażki. Może pojawić się także niepokój związany z możliwym doświadczeniem wstydu czy upokorzenia. Zawodnik, u którego przeważa lęk przed porażką przecenia wartość swoich przegranych i kwestionuje odniesione zwycięstwa. Tutaj także z pomocą przychodzi psychologia sportu, ucząc zawodnika technik pozwalających na obniżenie lęku.

[irp posts=”189″ name=”Dławienie emocjonalne – jak sobie z nim radzić?”]

Silna i słaba motywacja

Te określenia kojarzą nam się jednoznacznie: silna motywacja to coś dobrego, natomiast słaba motywacja to zjawisko negatywne. Po czy poznać natężenie motywacji w sporcie?

Cechy silnie zmotywowanego zawodnika:

  • dążenie do celu mimo przeszkód lub konkurencyjnych działań (np. młody zawodnik rezygnuje z imprezy z kolegami, bo wie, że jutro gra czeka go ważny mecz),
  • potrafi dostrzec długofalowe skutki swoich działań, nie zadowalają go szybkie i mało ambitne zadania czy nagrody, stawia przed sobą długoterminowe cele,
  • dobrze zapamiętuje sytuacje, w których doszło do przerwania zadania i stara się wyeliminować to, co wcześniej mu przeszkodziło (np. źle przygotowany sprzęt uniemożliwił biathloniście ukończenie wyścigu. Jeśli jest to zawodnik o silnej motywacji, to przed kolejnym startem poświęci więcej czasu na przygotowanie sprzętu),
  • koncentracja na swoich zadaniach i nieuleganie presji grupy (np. ten sam młody zawodnik zostaje na treningu, mimo że część kolegów z niego rezygnuje).

Zawodnik o słabej motywacji:

  • nie wykazuje chęci treningu, zwłaszcza gdy cele są ambitne i odległe w czasie (co oznacza, że będzie musiał włożyć wiele pracy w ich osiągnięcie),
  • nie angażuje się pełni w ćwiczenia wykonywane na treningu (np. nie wykonuje wszystkich powtórzeń zadanych przez trenera),
  • skraca trening lub całkowicie go opuszcza (szuka okazji, by w nim nie uczestniczyć).

Motywacja w sporcie to pojęcie szerokie i nie tak jednoznaczne, jak mogłoby się wydawać (lub jak sugerują „trenerzy mentalni” czy mówcy motywacyjni). Dlatego też kolejne posty także poświęcone będą zagadnieniom motywacji: zależności między motywacją a sportowym wykonaniem, sposobami rozwijania motywacji zarówno u dorosłych zawodników, jak i u dzieci, oraz temu, dlaczego sama motywacja nie wystarczy do odniesienia sukcesu.

Motywacja to jedna z najważniejszych umiejętności mentalnych. Równie ważna jest pewność siebie. Przeczytaj także czym jest pewność siebie, jak ją ćwiczyć oraz jak kształtować ją u dzieci.

Idzie młodość! (Wideo)

0

Za nami ostatnie okienko eliminacyjne do Eurobasketu 2022. Mike Taylor w ostatnim meczu z Rumunią postawił na młodych zawodników. Średnia wieku wynosiła 23 lata. Najlepiej zaprezentował się 17-letni Jeremy Sochan, który zaczynał tak jak wy. Od trzeciego roku życia nie rozstawał się z piłką do koszykówki. Możecie być tacy jak on.

? Wojciech Figurski/400mm.pl

Czy dziewczynki powinny trenować jak chłopcy?

Każdy trener współpracujący z dziećmi i młodzieżą powinien znać i rozumieć różnice w treningu kobiet i mężczyzn. Jeśli chodzi o najmłodszych adeptów treningu istotne jest wprowadzenie strategii, które dopasują się do ich rozwoju somatycznego. Długofalowy plan treningowy umożliwia długą i zdrową rywalizację oraz zwiększa szansę na sukcesy sportowe w wieku dorosłym!

Czy dziewczynki mogą trenować z chłopcami?

Chłopcy i dziewczynki w okresie przedpokwitaniowym odznaczają się dość zbliżonym poziomem siły, szybkości, koordynacji i mocy. Mogą więc wykonywać zbliżone programy treningowe. Nie ma też przeciwskazań, żeby treningi odbywały się w grupach mieszanych.

Jakie różnice pojawiają się wraz z dojrzewaniem?

Wraz z rozpoczęciem okresu pokwitania pogłębia się dymorfizm płciowy, zwłaszcza w budowie i składzie masy ciała. W przypadku dziewczynek zwiększa się wytwarzanie estrogenów, co prowadzi m.in. do odkładania się większej ilości tkanki tłuszczowej. Poziom testosteronu przed okresem dojrzewania jest zbliżony u dziewczynek i chłopców, jednak skok pokwitaniowy u chłopców powoduje nawet 10 krotny wzrost tego hormonu. Umożliwia to znacznie większy przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej. Zmiany hormonalne powodują, że w większości przypadków dorosła kobieta posiada więcej tkanki tłuszczowej, mniejszą masę mięśniową oraz mniejszą ogólną masę ciała w porównaniu do dorosłego mężczyzny.

Od czego zależy rozwój siły i mocy?

Znaczny wzrost syntezy hormonów anabolicznych u mężczyzn i zwiększenie przekroju poprzecznego mięśni przejawia się możliwością wygenerowania większej siły i mocy. Różnice w przekroju poprzecznym mięśni można też rozgraniczyć pomiędzy górną i dolną częścią ciała. U kobiet przekrój poprzeczny mięśni górnych partii ciała jest znacznie mniejszy (o ok. 40%) niż u mężczyzn, trochę mniejsza różnica dotyczy dolnych partii mięśniowych. Uważa się, że u kobiet zwiększenie siły mięśniowej następuje przede wszystkim dzięki adaptacji układu nerwowego (głównie przez zwiększenie zaangażowanych jednostek motorycznych podczas ruchu oraz częstotliwości pobudzenia) oraz dzięki doskonaleniu techniki ćwiczenia. Dodatkowo chłopcy w trakcie skoku pokwitaniowego doświadczają kilkukrotnego wzrostu poziomu siły. Natomiast w przypadku dziewczynek wzrost siły i koordynacji nerwowo-mięśniowej w wieku 12-16 lat jest mały i osiąga fazę zastoju w okolicach 16 r.ż. Odbija się to na możliwości generowania siły i mocy w trakcie uprawiania sportów.

Z racji, że siła i moc są ściśle powiązane z szybkością, zmianą kierunku i zwinnością, wpływa to też na okres w jakim powinniśmy skupić się na rozwoju tych zdolności.

Prewencja urazów u zawodniczek.

Zmiany hormonalne prowadzą nie tylko do zmian w składzie masy ciała, ale też jego budowy. W przypadku dziewczynek możemy wymienić m.in. szersze biodra, zwiększenie kąta Q, wiotkość w obrębie stawów, co może prowadzić do hipermobilności i koślawienia kolan. Dziewczynki po wystąpieniu PHV mają kilkukrotnie większe ryzyko odniesienia urazu więzadeł krzyżowych (ACL). Jest to związane z niższymi adaptacjami układu nerwowo-mięśniowego w trakcie skoku pokwitaniowego. Prowadzi to do wytworzenia się dysbalansu i gorszej koordynacji mięśniowej, zwłaszcza w obrębie kończyn dolnych. Siła mięśni czworogłowych może być nieproporcjonalnie większa w porównaniu do mięśni dwugłowych, różnice w sile występują też pomiędzy jedną a drugą kończyną. Wszystkie powyższe elementy wpływają na większe ryzyko wystąpienia urazów w treningu sportowym kobiet. Odpowiednie reakcja trenera na zaburzenia wzorców ruchowych i dysbalans mięśniowy, wraz z ćwiczeniami prewencyjnymi, znacznie obniża te ryzyko. Umożliwiamy w ten sposób długie i szczęśliwe uprawianie sportu.

Jak cykl menstruacyjny wpływa na trenowanie u kobiet?

Również trenując z dojrzałymi zawodniczkami należy pamiętać o cyklu menstruacyjnym. Zauważono, iż zaburzenia miesiączkowania częściej dotyka kobiet trenujących niż nietrenujących. Jest wiele czynników wpływających na zaburzenia miesiączkowania u zawodniczek. Najczęściej związane są one z ograniczeniami dietetycznymi oraz dużym obciążeniem treningowym. Często takie zaburzenia są powiązane z innymi. Nazywamy to zespołem (triadą) zaburzeń metabolicznych u kobiet w skład których wchodzą zaburzenia łaknienia, nieprawidłowości miesiączkowania czy obniżona gęstość kości. Sprawność kobiety potrafi być wyższa w okresie od zakończenia menstruacji do 14 dnia cyklu. Fakt ten potwierdza zdobywnie medali olimpijskich przez kobiety, właśnie w tym okresie. Jeśli nie ma przeciwskazań medycznych oraz higienicznych to kobiety mogą trenować we wszystkich fazach cyklu miesiączkowego, przy czym zaleca się obniżenie obciążenia treningowego w okresie menstruacji.

Podstawowe aspekty treningu zawodniczek.

Poniżej znajdziesz krótkie porady od nas, jak możesz zaplanować skuteczny program dla zawodniczek, który zwiększa szybkość i zmianę kierunku oraz uwzględnia ich rozwój biologiczny:

  • Indywidualizacja treningu poprzez kontrolę PHV (Peak Height Velocity),
  • Trening dostosowany do indywidualnych okresów sensytywnych (modele LTAD lub YPD),
  • Ponieważ PHV występuje u dziewczynek szybciej tj. ok. 12 r.ż. Akcent treningowy na szybkość i zwinność, powinien być położony wcześniej niż u chłopców (PHV ok. 14 r.ż.). Największe korzyści w treningu szybkości i zwinności uzyskamy przed 15-16 r.ż.,
  • Trening oporowy zaraz po wystąpieniu gwałtownego wzrostu (ok. 12 lat) potencjalnie zmniejszy ryzyko nadmiernego wzrostu tkanki tłuszczowej i wysokiej procentowej zawartości tłuszczu w wieku dorosłym. Nadmiar tkanki tłuszczowej jest też powiązany z większym ryzykiem odnoszenia urazów Stanowi zbędny balast w trakcie sprintu i zmiany kierunku.
  • Trening ukierunkowany na hipertrofię mięśniową w celu zwiększenia przekroju poprzecznego mięśnia. Przy czym nie należy się obawiać o nadmierny rozrost tkanki mięśniowej, ponieważ niski poziom hormonów anabolicznych nie pozwoli na uzyskanie dużych przyrostów masy mięśniowej. Większy przekrój poprzeczny mięśni umożliwi generowanie większej siły i mocy, co pozytywnie przełoży się na uprawianą dyscyplinę,
  • Ze względu na znacznie mniejszą masę mięśniową i siłę górnych partii mięśniowych w porównaniu do kończyn dolnych, należy uwzględnić konieczność wyrównania tej dysproporcji w treningu dziewczynek. Odpowiednia praca i siła kończyn górnych wpływają na koordynację ruchową i pracę kończyn dolnych w trakcie fazy przyspieszenia. Efektywny ruch ramion zwiększa siłę napędową generowaną w podłoże, co stanowi podstawę w biegu sprinterskim.
  • Działania prewencyjne pod kątem zmniejszenia ryzyka uszkodzenia ACL. Trening oporowy niwelujący dysproporcje w obrębie kończy dolnych, włączenie ćwiczeń wzmacniających mięśnie kulszowo-goleniowe i pośladki. Wprowadzenie do treningu plajometrycznego, poprzez naukę poprawnej techniki lądowania (zniwelowanie nadmiernego obciążenia stawu kolanowego).
  • Ze względu na większe ryzyko wystąpienia osteoporozy u kobiet, zalecane jest wykonywanie treningu oporowego i szybkościowego od najmłodszych lat. Stymulacja procesów kościotwórczych prowadzi do wsparcia rozwoju kości w wieku przedpokwitaniowym oraz zwiększa gęstość mineralną kości, zmniejszając liczbę złamań w dorosłości.

Wpływ rodziców na rozwój dziecka

Rodzice mają duży wpływ na rozwój własnego dziecka w sporcie. Nadal powszechnym zachowaniem w trakcie rozgrywanego meczu przez młodych zawodników, jest przypadek, kiedy jakiś z rodziców stojąc na linii bocznej, wykrzykuje niewłaściwe komentarze, które są skierowane nie tylko do ich własnego dziecka, ale często do kolegów z drużyny, nauczycieli lub trenerów i sędziego. Jak bardzo to zachowanie wpływa na sportowe wrażenia dziecka? W jakim stopniu rodzic powinien być zaangażowany?

Oczywistym jest, że rodzice odgrywają istotną rolę w sportowym rozwoju ich dziecka. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ zachowania rodzicielskie mogą mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na sportowe doświadczenia dziecka.

Pozytywne podejście rodzica

W badaniu McCarthy’ego, Jonesa i Clarka-Cartera (2008) zbadano źródła zadowolenia zgłoszone przez uczestników sportu młodzieżowego i stwierdzono, że pozytywne zaangażowanie rodziców było jednym z najczęściej zgłaszanych wyników przez chłopców i dziewczęta. Oznacza to, że gdy dzieci w sporcie postrzegają zaangażowanie rodziców jako pozytywne, bardziej prawdopodobne jest czerpanie radości z ich sportowych doświadczeń.
Ponadto, pod względem rozwoju dziecka, pozytywne zaangażowanie rodziców może pomóc w rozwinięciu ważnych umiejętności, takich jak poczucie własnej wartości, motywacja i umiejętności społeczne. Wykazano, że te cenne umiejętności wyniesione ze sportu przenoszą i ułatwiają rozwój w innych dziedzinach życia, takich jak zajęcia szkolne i pozalekcyjne (Jones i Lavallee, 2009).

Wpływ pozytywnego podejścia na rozwój kariery sportowca

To przeniesienie umiejętności jest bardziej skuteczne, gdy dziecko ma większą samoświadomość własnych umiejętności życiowych. Dlatego rodzice mogą dalej wspierać rozwój umiejętności, zachęcając dzieci do zastanowienia się, jakie umiejętności zdobywają ze sportu. Znaczenie zaangażowania rodziców jest również widoczne w elitarnym sporcie młodzieżowym, na przykład w akademiach piłkarskich. Pomaga to w szczególny sposób w rozwoju zawodników, aby osiągnąć profesjonalny poziom.

Co na to trenerzy?

Aby zidentyfikować czynniki wpływające na rozwój w elitarnych akademiach piłkarskich przeprowadzono wywiady z trenerami przez Millsa, Butta, Maynarda i Harwooda (2012) Wszyscy uczestnicy jednogłośnie stwierdzili, że rodzice mają jedną z najważniejszych ról w rozwoju zawodowym akademii. Trenerzy sugerowali nawet, że istnieje pozytywna korelacja pomiędzy wsparciem rodziców a prawdopodobieństwem przejścia na poziom profesjonalny.
Rodzicielskie wsparcie charakteryzowało się tym, że nie stawało się „nadmiernie zaangażowane” w rozwój dziecka i „dostarczało emocjonalnego i namacalnego wsparcia”. Z drugiej strony, trenerzy uznali również szkodliwe cechy, ➖ które niektórzy rodzice wykazują, na przykład „nadmierne pompowanie ego”, „dostarczanie niewłaściwej porady trenerskiej”, „życie poprzez zastępstwo syna”, „programowanie ich syna” i „wywieranie presji na syna”.

Podsumowując, znaczenie roli, jaką rodzice odgrywają w sporcie młodzieżowym, jest niepodważalne, ale należy zachować ostrożność, aby zapewnić czerpanie przyjemności i sportowy rozwój dzieci. Poniżej znajduje się podsumowanie nakazów i zakazów dotyczących zaangażowania rodziców w sporcie:

CO NALEŻY ROBIĆ?

  • Zachęcać dziecko do rozwijania własnej samoświadomości zdobytych umiejętności. Zwiększy to pewność siebie i ułatwi transfer takich umiejętności do innych obszarów życia.
  • Zaufać metodom trenerów. Jeśli te same wiadomości są przedstawiane zarówno przez rodzica, jak i przez trenera, wówczas istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że dziecko się zdezorientuje, co oznacza, że będzie mogło bardziej skupić się na pracy nad ustalonymi celami.
  • Zapewnić emocjonalne i namacalne wsparcie. Może się to wydawać oczywiste, ale uspokojenie dziecka, że jesteś tam, kiedy potrzebuje, jest bardzo pomocne.

CZEGO NIE NALEŻY ROBIĆ?

  • Być zbyt zaangażowanym. Chociaż może to być sposób na okazanie troski, bądź ostrożny, że istnieje cienka granica między zaangażowaniem a nadgorliwością.
  • Podawać niewłaściwe porady dotyczące coachingu. Może to powodować przekazywanie sprzecznych wiadomości do tego, które otrzymało dziecko od trenera. Jeśli nie zgadzasz się z trenerem, lepiej go omówić i przeprowadzić z nim cichą dyskusję w innym czasie, zamiast potencjalnie obdarzać go brakiem szacunku.
  • Naciskać zbyt mocno i podkreślać wagę wygrywania i sukcesu. Dodatkowe ciśnienie może odebrać dziecku zadowolenie i być szkodliwe dla jego działania.

Rozgrzewka przed treningiem

Kilka ćwiczeń w rozgrzewce przed właściwym treningiem.

Przejdź do paska narzędzi