czwartek, 19 maja, 2022
Strona głównaAktualnościDlaczego psycholog jest ważny?

Dlaczego psycholog jest ważny?

Współpraca psychologa ze sportowcem staje się standardem. Podejście sportowców do treningu mentalnego i do osób, które się w nim specjalizują ewoluowało na przełomie ostatnich lat.

Świadomość korzyści ze współpracy sportowców z psychologiem sportowym zwiększa się z każdym dniem. Psychika odgrywa wielką rolę także w rywalizacji dzieci i młodzieży. Pewność siebie, wsparcie trenera oraz rodziców, wsparcie kolegów z drużyny, to elementy niezbędne dla prawidłowego rozwoju psychicznego młodych adeptów koszykówki. Prawidłowo ukształtowana „Głowa” ma decydujący wpływ na rozwój indywidualnych umiejętności koszykarskich.

Na przykład, gra jeden na jeden ze swoim kolegą klubowym, obserwując jego ruchy i skupiając się na własnym działaniu, ćwiczy jednocześnie koncentrację na zadaniu, które potem powtórzy w czasie meczu. Często jednak w czasie zwykłego treningu nie ćwiczy się wszystkich umiejętności mentalnych potrzebnych do skutecznego działania i poświęca się na to mało czasu. Można jednak stwierdzić, że trening mentalny, obok fizycznego, technicznego, czy taktycznego, staje się na świecie obowiązującym standardem.
Psycholog sportowy może nauczyć młodych adeptów koszykówki, metod i technik pracy w różnych obszarach: prawidłowe wyznaczanie celów, radzenie sobie ze stresem, umiejętność koncentrowania się na „tu i teraz”, wzmacnianie pewności siebie, poprawa komunikacji miedzy zawodnikami i trenerami.

Jednym z najważniejszych elementów w psychice młodego zawodnika jest pewność siebie. Można ją budować na bazie własnych pozytywnych doświadczeń (np. dobrze wykonanego treningu, czy gry w wygranym meczu). Zawodnicy często zapominają o tym jak wiele już potrafią i jak mogą to wykorzystać, a zamiast tego skupiają się na tym, co im nie wyszło lub czego jeszcze nie umieją – a to nie pomaga w zyskaniu wiary w zwycięstwo. Pracując z takim graczem warto wspierać jego mocne strony, pomagać mu je wykorzystać, ale jednocześnie zachęcać do rozwoju umiejętności słabiej rozwiniętych. Należy częściej chwalić zawodnika niż go ganić (podczas nauki młodych zawodników sugeruje się stosowanie pochwał w stosunku do uwag krytycznych w proporcji 4-1). Kobe Bryant był tytanem pracy, który podczas treningów koncentrował się na poprawieniu najsłabszych elementów gry. To budowało jego pewność siebie i sprawiało, że dojrzewał do roli lidera.

Nie zawsze jednak pewność siebie jest tym, co zawodnik najbardziej chciałby poprawić. Często są to inne aspekty mentalne potrzebne do skutecznego działania (np. koncentracja, czy regulacja własnego pobudzenia psycho-fizycznego). Aby trafnie zidentyfikować swoje mocne strony oraz rezerwy i móc nad nimi pracować przydatne mogą okazać się spotkania z psychologiem sportowym. Osoba taka może ukierunkować młodego sportowca na odpowiednie rozwiązania i wskazać skuteczne metody rozwoju sportowego w sferze mentalnej.

Poprzedni artykułDieta młodego sportowca
Następny artykułMinął rok
RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Most Popular

Przejdź do paska narzędzi