1.Organizacja
Wchodząc do jakiegokolwiek zawodu należy pamiętać o dobrej organizacji swojej pracy. Podobnie jest w przypadku trenerów, którym bez odpowiedniej organizacji niezwykle trudno będzie przeprowadzić proces szkolenia wśród dzieci i młodzieży. Trener powinien zacząć od opracowania planu swojej pracy, wyznaczyć cele i dążyć do ich realizacji zgodnie z obraną drogą. Podobnie powinno to wyglądać również na boisku. Pojawienie się na treningu z odpowiednim wyprzedzeniem pozwoli zorganizować go w taki sposób, aby podczas trwania jednostki zachować chociażby odpowiednią intensywność.
2. Wzór do naśladowania
Trenerzy grup młodzieżowych, szczególnie w najmłodszych zespołach, często są postrzegani przez zawodników jako autorytety. Ile to już razy słyszeliśmy od rodziców: „Trenerze, proszę powiedzieć coś mojemu dziecku. Ono słucha tylko pana/pani”? Dzieci widzą w swoich szkoleniowcach kogoś naprawdę ważnego. Należy mieć tego świadomość i odpowiednio tym faktem „zarządzać”. Jako trenerzy powinniśmy świecić naszym podopiecznym przykładem – tak na boisku, jak i poza nim. Bądźmy wzorem do naśladowania i uczmy zawodników nie tylko odpowiedniego przyjęcia czy podania piłki, ale też ważnych życiowych wartości: szacunku, uczciwości i pracowitości.
3. Zaufanie
Dzieci i ich rodzice muszą darzyć trenera prowadzącego zaufaniem, które buduje się od samego początku pracy z daną grupą treningową. Trener nie może spóźniać się na zajęcia, być nieprzygotowanym do treningu czy nie angażować się w niego, ponieważ szybko zauważą to zarówno zawodnicy, jak i rodzice. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak dużo niuansów dostrzegają jedni i drudzy. Zaufanie buduje się powoli, a stracić można je w sekundę. Postępujmy odpowiedzialnie, a do tego sprawiedliwie oceniajmy poczynania naszych podopiecznych. Jednym z największych błędów prowadzących do utraty zaufania w zespole jest faworyzowanie poszczególnych zawodników.
4. Pozytywna komunikacja
Podczas treningu z dziećmi i młodzieżą ważne jest umiejętne podejście do zawodników. Takie, które pozwoli zachęcić ich do danego środka treningowego czy gry. Trener powinien potrafić pozytywnie komunikować się ze swoimi podopiecznymi. W jego przekazie ważny jest uśmiech i pozytywna energia. To naprawdę niewiele, a pomoże zaciekawić, pobudzić i zmotywować do pracy zawodników.
Treść zadania powinna być przekazana w jasny dla wszystkich uczestników sposób. W tym celu należy pokazać prawidłowe wykonanie danego ćwiczenia wraz z objaśnieniem. Pamiętajmy też, że każdy z zawodników jest inny i inaczej odbiera komunikaty, dlatego należy zwrócić uwagę na indywidualne podejście do każdego.
5. Podstawowe zasady
Nauczanie zasad obowiązujących przed, w trakcie i po treningu to jedno z pierwszych zadań trenera. Zawodnicy muszą poznać swoje „prawa i obowiązki” już na inauguracyjnych zajęciach, a w kolejnych regularnie je sobie przypominać.
Stworzenie takiego regulaminu to dla zawodników nauka dyscypliny, a dla trenera udogodnienie w pracy. Zawodnicy znający zasady i przestrzegający ich nie pozwolą sobie na wejście na głowę szkoleniowca.
6. Świadomość
Każdy z trenerów grup młodzieżowych powinien być świadomy stojących przed nim celów. Celem nadrzędnym trenera dzieci i młodzieży nie jest zwycięstwo w danym meczu czy wygranie turnieju. Głównym celem szkolenia powinno być optymalne wyszkolenie zawodnika. To on jest w tym wszystkim najważniejszy. Trener powinien natomiast robić wszystko, aby jak najlepiej go rozwijać i zmaksymalizować jego szanse na osiągnięcie sukcesu, jakim będzie wejście na poziom profesjonalny.
7. Prozdrowotność
Tylko nieliczni spośród naszych podopiecznych zostaną w przyszłości zawodowymi koszykarzami. Część będzie z kolei grała rekreacyjnie w niższych ligach. Istotnym jest, by prowadzący zajęcia dla dzieci i młodzieży trener pamiętał o zasadzie prozdrowotnej. Dla najmłodszych trening ma być zabawą – aktywną, która pomoże im przy okazji dbać o kondycję i sprawność fizyczną. Mówmy o tym naszym podopiecznym, uświadamiajmy ich. Zwracajmy im także uwagę na kwestię odpowiedniego odżywiania.